Over Omweg Specificaties en uitrusting

Te koop!

Omweg
Omweg
©
Tuamotu, Raroia
Geankerd in de Tuamotu.

Vanwege een wijziging van onze plannen is Omweg te koop.

De meest interessante eigenschappen van Omweg zijn:

  • Robuuste boot. Volledig oceaanwaardig. Geen onnodig complexe systemen.
  • Aluminium romp. Stevig maar toch licht van gewicht en onderhoudsarm.
  • Helmstok besturing. Uniek voor een boot van deze afmetingen.
  • Boomfok en rolfok. Boomfok voor goede prestaties, rolfok voor het gemak.
  • Dubbele kiel. Weinig diepgang. Kan droogvallen, kan zonder ondersteuning op een werf staan.
  • Volledig uitgerust voor oceaanreizen. Zeer veel opslagruimte. Grote diesel- en watertanks. 510 Watt aan zonnepanelen, windgenerator, etc.
  • Arctische uitrusting: dubbel glas, dikke isolatie, kachel.
  • Overal zijn de beste opties gebruikt: Schroef met variabele spoed, hydraulische keerkoppeling, niet-roestende ankerketting, Parasailor, koelkast met waterkoeling, vaccuum toilet, etc. etc.
  • Nagenoeg alles is in 2015/2016 vervangen of gereviseerd, inclusief de zeilen en motor. Omweg heeft net een halve wereldomzeiling achter de rug en is zonder meer klaar voor een volgende oceaanoversteek.
  • Nederlandse BTW is reeds voldaan.

Een volledige lijst met specificaties vind je onderaan deze pagina.

Foto's:

Ontwerp

Omweg
Omweg
©
Fatu Hiva, Baie des Vierges (Bekijk op de kaart)
Omweg naar Fatu Hiva, een schitterende baai in de Markiezen

Omweg is in de basis een Reinke super 11. Reinke is een Duits ontwerp dat erg geschikt is voor zelfbouw. Er bestaan dan ook tal van uitvoeringsmogelijkheden en modificaties. Onze Reinke is van aluminium, heeft twee asymmetrische kielen en is gebouwd volgens het deksalon-concept. Kenmerkend van dit ontwerp is dat het echt voor cruisers is ontworpen, waarbij er veel opslagruimte wordt vereist en één van de eisen was zelfs dat er een complete scooter in het luik onder de kuip moest kunnen worden opgeborgen!

Aluminium

Aluminium is een rompmateriaal dat vele voordelen biedt:

  • Corrosiebestendigheid. De gebruikte aluminiumlegering is dermate corrosiebestendig dat het onbehandeld en ongeverfd in zout water kan liggen.
  • Onderhoudsarm. Omdat aluminium niet corrodeert en ongeverfd in zout water mag liggen hoef je niet periodiek roest te bikken en alles opnieuw te gaan verven.
  • Licht van gewicht. Aluminium is lichter dan staal en polyester.
  • Sterk. Aluminium scheurt veel minder snel dan polyester en kan goed tegen een stootje.

Nadelen zijn er ook:

  • Je moet andere metalen onder de waterlijn geïsoleerd houden van het aluminium in verband met galvanische corrosie.
  • Het elektrische systeem mag slechts op één punt verbonden worden met de romp. Zodra er kruipstromen door het aluminium kunnen lopen krijg je te maken met galvanische corrosie.
  • Gek genoeg ontstaat er onder verf eerder corrosie dan op kaal aluminium. Daarom worden aluminium schepen vaak niet geverfd. Sommigen vinden dat er lelijk uitzien. Maar voor ons staat verf gelijk aan "onderhoud" en dan leer je kaal aluminium vanzelf schitterend mooi te vinden. En het heeft ook wel wat stoers.

Dubbele kiel

Een dubbele kiel heeft een aantal interessante eigenschappen:

  • Goede "aan de wind" prestaties. Dit komt doordat de kiel aan lij-zijde dieper in het water wordt gedrukt en juist onder helling "rechtop" komt te staan. Bovendien is elke kiel asymmetrisch en heeft een vleugelprofiel, met een bolle kant aan loefzijde en een vlakke kant aan lijzijde. Hierdoor genereert de kiel aan lij-zijde een dwarskracht naar loef die het verlijeren compenseert. De kiel aan de loef-zijde is gekanteld waarbij de dwarskracht meer naar beneden is gericht en het hellen van de boot probeert tegen te gaan. Over deze twee laatste argumenten heb ik wat bedenkingen, maar feit blijft dat Omweg best goed aan de wind vaart ondanks de geringe diepgang.
  • Minder diepgang. Onze Reinke heeft een diepgang van slechts 1.35 meter. Dit is onder andere mogelijk doordat onder helling de kiel aan lijzijde dieper het water in wordt gedrukt in tegenstelling tot bij enkelkielen waarbij onder helling de kiel juist op wordt getild.
  • Droogvallen. Omweg blijft gewoon op de bodem rechtop staan wanneer het water bij laag tij verdwijnt.

Interieur

Het interieur is door de vorige eigenaren op professionele wijze gebouwd waarbij gebruik is gemaakt van de beste materialen.

Deksalon

image

Bij praktisch alle zeilboten is de leefruimte ingericht op "stahoogte", en loop je bijvoorbeeld tussen de tafel en banken door. Bij onze Reinke daarentegen is de "salon", dus tafel en banken, naast het gangpad geplaatst op een soort verhoging, een eigen dek zeg maar. Je kunt niet lopen tussen de tafel en bank maar als je wilt zitten dan "schuif je gewoon aan". Dat heeft twee grote voordelen: de nutteloze hoogte die anders boven je hoofd zou zitten is nu een formidabele opslagruimte onder de salon geworden, en terwijl je zit bevinden je ogen zich op de hoogte van de ramen en kun je dus lekker naar buiten kijken. Niet alleen leuk maar het helpt ook tegen zeeziekte.

Isolatie

Isolatie lijkt wat overdreven voor een zeiljacht waarmee je rond de evenaar rondvaart, maar toch is het uitermate nuttig om condensatieproblemen te voorkomen. Alle wanden zijn dan ook voorzien van minimaal 5cm isolatie en de ramen zijn van dubbel glas.

Zeilen

Omweg is sloepgetuigd. Opvallend detail is dat er geen rolfok op zat maar een speciaal voor deze boot ontworpen systeem met de naam "Trecker".

image

Trecker

Onze fok is een soort boomfok. Het draaipunt van de fok bevindt zich niet vooraan maar op enige afstand van de voorkant, zoals bij een balansroer. De voordelen van dit systeem zijn:

  • Boom. De fok is altijd automatisch uitgeboomd. Geen geklapper bij weinig wind of bij sterk rollende zeeën.
  • Vorm. De fok hoeft niet te kunnen worden opgerold en is dan ook volledig doorgelat en zeer vormvast. Het onderlijk wordt strakgetrokken over de boom.
  • Reven. Bij een rolfok is dit een concessie, want met hardere wind heb je een strakker gespannen voorlijk nodig voor een vlakker zeil, maar ingerold wordt de voorlijkspanning juist klein en staat het zeil "als een zak". Reven van het Trecker zeil gebeurt in grote lijnen zoals bij het grootzeil, waarbij het zeil omlaag komt. In gereefde toestand behoudt het zeil de ideale vorm en voorlijkspanning en het zeiloppervlak bevindt zich lager dan bij een rolfok.
  • Lager zwaartepunt en lagere aangrijpingskracht van de wind bij gestreken zeil.
  • Weinig luchtverstoring. De voorkant van het zeil ondervindt geen verstoring van de luchtstroom door de "rol", want die is er niet. En de aerodynamica leert ons dat de voorkant van een vleugelprofiel (wat een zeil nou eenmaal is) "clean" hoort te zijn: een verstoring van de lucht op die plek heeft een negatieve invloed op alles wat erachter zit, dus een verstoring over het hele zeiloppervlak.
  • Zelfwendend. Voor het overstag gaan hoef je niets te doen. Het werkt precies zoals bij het grootzeil: je gaat gewoon overstag en het zeil volgt vanzelf.
  • Lichte bediening fokkeschoot. Omdat een deel van de treckerboom zich voor het draaipunt bevindt werkt het geheel ongeveer zoals bij een balansroer en kan de fokkeschoot in de meeste gevallen zelfs zonder blokken en lier worden bediend.
  • Ingebouwde bulletalies. Aan het gedeelte van de treckerboom dat voor het draaipunt uitsteekt zit aan elke zijde een lijn die doorloopt tot in de kuip. Hiermee kan de boom worden vastgehouden zodat deze niet kan gijpen of zwaaien.

Rolfok

Hoewel we tevreden zijn over de prestaties van de boomfok hebben we onderweg toch een rolfok op de reeds bestaande voorstag laten installeren. De hoofdreden hiervoor is dat je bij een wereldomzeiling erg vaak downwind vaart en het hierdoor niet praktisch is om steeds de boot naar de wind moet draaien als je wilt reven. We kregen 's nachts regelmatig te maken met squalls waardoor we dan tijdelijk even wilden reven en dat is in die omstandigheden niet praktisch met de boomfok. We hebben nu de keuze tussen boomfok en rolfok en de reduncancy die dit biedt is een extra voordeel.

Omweg met Parasailor
Omweg met Parasailor
©
Vaguebond
Suwarrow to Niue
Foto gemaakt door onze Belgische vrienden op de Vaguebond.

Parasailor

Dit is een lichte wind zeil, een soort spinaker. Kenmerkend is de "parachute" halverwege het zeil. Deze parachute biedt een aantal voordelen:

  • Zweefvermogen. Als de wind even wegvalt dan klapt het zeil niet in maar dan blijft de Parasailor zweven. De wind is normaal gesproken ruimschoots voordat de Parasailor "geland" is al weer terug. Het resultaat is een zeer rustig zeil dat tegen periodiek wegvallende wind bestand is.
  • Spreiding. De met lucht gevulde parachute spreidt het zeil op het middelste punt en houdt het zeil keurig open. Een spinakerboom heb je bij dit zeil ook niet nodig.
  • Lift. De vleugel levert een opwaartse kracht waardoor de boeg uit het water wordt getild.
  • Veiligheidsklep. Bij plotselinge windvlagen kan de lucht via de spleet uit het zeil ontstnappen. We hebben het niet zelf geprobeerd maar men beweert dat het zeil windvlagen van 30 knopen prima aankan.

Elektrisch systeem

Energievoorziening

Dit heeft bij ons veel aandacht gekregen, met name de installatie voor zonne-energie, omdat we nooit de motor willen hoeven te starten "om stroom te draaien" en omdat we zo min mogelijk afhankelijk willen zijn van gas. We gebruiken dus een elektrische broodbakmachine om op de oceaan brood te bakken, we zetten thee op elektra, en we warmen eten op in de magnetron. Daarnaast hebben we een meer dan gemiddelde hoeveelheid elektronica aan boord. De ruim 500 Watt aan zonnepanelen kunnen doorgaans onze energiebehoefte ruimschoots dekken.

Accu's:55 Ah startaccu, AGM 400 Ah "huis"-stroomvoorziening
Dynamo:110 Amp
Zonne-energie:2 x 255Wp zonnepanelen in combinatie met 50 Amp MPPT-controller
Windenergie:AIR-X marine, 350 Watt
Inverter:1200 Watt

Stroomverbruikers

Vanwege het rendement proberen we zoveel mogelijk apparatuur rechtstreeks op 12 Volt te laten lopen, met uitzondering van de hoogvermogensapparatuur. Als we op reis gingen lag onze koffer altijd vol met USB-laders en een kleine inventarisatie leerde dat we met de standaard smartwatches, mobieltjes, e-readers, iPads etc al een ruime USB-behoefte hadden, maar dan kwamen er ook nog eens een USB-oplaadbare camera, zaklamp en zelfs een USB oplaadbaar lijmpistool bij. We hebben dan ook op eBay een grote zak met 12 Volt gevoede USB-stopkontacten gekocht en her en der in de boot geïnstalleerd. Onbelast trekken ze geen meetbare stroom en belast is het rendement bijna 100%.

De inverter gebruiken we alleen maar voor hoogvermogensapparatuur, zoals de waterkoker, broodbakmachine, magnetron, grill, etc. We wilden daarbij met maximaal 1200 Watt aan invertervermogen toekunnen, omdat daarboven de belasting van de accu wel erg groot wordt en het rendement onderuit gaat. Met 1200 Watt trek je immers al 100 Ampere uit het 12 Volt net! Enfin, er kan dus maar één grootverbruiker tegelijk aan en zo'n grootverbruiker mag niet meer dan 1200 Watt verbruiken. Vooral voor wat de waterkoker betrof was dat even zoeken naar een geschikt exemplaar.

Koelkast

De koelkast is een beruchte stroomverbruiker. Toen de oude koelkast defect raakte hebben we hem vervangen door een versie die de uit het koelsysteem onttrokken warmte niet aan de lucht afgeeft maar aan het zeewater. Dat scheelt warmte en herrie in de boot, en het stroomverbruik is ongeveer de helft lager omdat zeewater doorgaans kouder is dan de lucht en bovendien veel efficiënter de warmte absorbeert dan lucht.

De koelkast is een Isotherm SP. Hij bevat een warmtewisselaar die je onder de waterlijn in de gootsteenafvoer monteert. Het water in de gootsteenafvoer beweegt met elke beweging van de boot of het water op en neer, waardoor er geen pomp nodig is wat weer energie, geluid en onderhoud bespaart. Verder bevat het apparaat een koudeaccu die opgeladen wordt zodra er voldoende elektriciteit (>13 Volt) aanwezig is. Wij zijn erg tevreden over de prestaties van deze koelkast.

Verlichting

Alle verlichting, zowel buiten als binnen, is vervangen door LED-verlichting. Dit vormde een forse stroombesparing ten opzichte van het oorspronkelijke systeem en verder is het wel zo lekker dat we niet meer zo krampachtig met de verlichting hoeven om te gaan.

Navigatie

Op Omweg was een verouderd navigatiesysteem met radar geïnstalleerd. De keuze was om alles te vervangen (en daarmee een in principe nog goed werkende radar weg te gooien) of om een nieuw radarloos navigatiesysteem naast het oude systeem te installeren. We kozen voor het laatste, maar ook hier was het lastig om een goede keuze te maken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een laptop-gebaseerd open-source systeem, vanwege zowel de kosten als de flexibiliteit.

Besturingssysteem
Als besturingssysteem gebruiken we Navigatrix. Navigatrix is een op Linux gebaseerd besturingssysteem dat speciaal is ontwikkeld voor zeilers en waarop alle interessante programma's al zijn voorgeïnstalleerd.
Navigatieprogramma
We gebruiken OpenCPN als navigatieprogramma waarmee we op de kaart ook de AIS-gegevens projecteren. OpenCPN is open source en bevat features waar de peperdure fabrieks-navigatie-apparatuur niet aan kan tippen. En je kan behalve de ingebouwde kaarten alle soorten kaarten toevoegen die je maar tegenkomt.
Dell XT2 XFR
Dell XT2 XFR
Het scherm van deze outdoor laptop kan achterstevoren worden gedraaid en vervolgens ingeklapt zodat er een tablet ontstaat. Alle aansluitingen zijn waterdicht. Het scherm is leesbaar in de volle zon.
Laptop
We hebben gekozen voor een op eBay gekochte "rugged" laptop: de Dell XT2 XFR. Deze "veld"-laptop heeft een aantal voor ons doel interessante eigenschappen:
  • Het beeldscherm is speciaal ontworpen om "outdoor readable" te zijn. En dat werkt fantastisch! Ook in volle zon is het scherm goed af te lezen.
  • Het beeldscherm is om te draaien zodat het omgekeerd boven het toetsenbord komt te liggen en er aldus een "tablet" ontstaat. Het beeldscherm is een touchscreen zodat het met de vingers kan worden bediend. We hebben het hele apparaat dan ook als "tablet" buiten in de kuip tegen het kajuitschot gemonteerd.
  • De laptop is spatwaterdicht (IP54). Op alle connectors zitten luikjes en zowel scherm als toetsenbord zijn waterbestendig.
  • Laag stroomverbruik. Tijdens navigatiegebruik trekt de laptop minder dan 1 Ampere uit ons 12 Volt net.
  • Deze laptops zijn "verouderd". Ooit kostten ze een vermogen, maar ze zijn nu op eBay te krijgen voor zo'n 300 USD. "Verouderd" wil zeggen dat ze de hedendaagse spelletjes niet goed kunnen bijbenen, maar voor navigatiedoeleinden zijn ze uitstekend geschikt. We hebben van deze laptop nog een paar exemplaren gekocht, voor reserve en voor eigen gebruik. Onze veel krachtiger persoonlijke laptops blijven namelijk thuis omdat ze buiten niet goed afleesbaar zijn, teveel stroom verbruiken en waarschijnlijk na een spatje zout water de geest geven. Interessant hoe je prioriteiten kunnen veranderen.
Verbindingen
OpenCPN werkt in principe met alle NMEA-apparatuur samen, maar om de laptop "kabelloos" te houden gebruiken we een speciale NMEA-multiplexer die alle NMEA-bronnen bundelt en ze vervolgens op ons interne wifi netwerk zet.

Omweg had nog geen elektronische windaanwijzer, dus die hebben we dan maar bijgekocht. Zonder display, want de windaanwijzer levert een NMEA-signaal af dat we door OpenCPN op het scherm als windwijzer laten projecteren.

Communicatie

AIS
We hebben gekozen voor een "black box" waar geen display op zit maar slechts een NMEA-uitgang. De AIS heeft een ingebouwde antennesplitter en werkt dus op de gewone VHF-antenne hoog in de mast. Het bereik is dan ook fenomenaal. Handig in noodsituaties maar in piratengebied vallen we liever minder op en gebruiken we de "stealth"-knop zodat wij nog wel anderen kunnen zien maar zelf onzichtbaar blijven.
VHF / Marifoon
Hiervoor gebruiken we een Standard Horizon GX2000E. Deze heeft alle DSC-features en bevat ook nog een AIS-scherm dat we als backup voor de AIS-weergave van onze laptop gebaseerde navigatie kunnen gebruiken.
SSB
Voor de communicatie over de kortegolf gebruiken we een Icom 706. Compact maar toch voorzien van alle toeters-en-bellen. Geheel legaal overigens, want ik ben in het bezit van een A-machtiging als radiozendamateur. Behalve lange afstandscommunicatie met andere boten en de kustwacht is de kortegolf ook zeer nuttig om weerfaxen en grib-files binnen te halen en email te verzenden. Voor dit laatste gebruiken we uiteraard een Pactor-modem. Ook deze is op ons interne wifi-systeem aangesloten.
Satelliet
Na uitvoerig onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat voor ons de tijd nog niet rijp is voor satellietcommunicatie. We hebben wel een Iridium-telefoon aangeschaft voor noodgevallen maar we zijn niet blij met de service, prestaties, etc.
Wifi
Ons Wifi-systeem bestaat uit twee delen: een intern access-point ("SY-Omweg") waarop onze mobieltjes, laptops, etc. verbinding maken. Als we in een haven liggen dan hoeven we al die apparatuur niet afzonderlijk te verbinden met de plaatselijke wifi maar blijven ze gewoon verbonden met ons eigen wifi-systeem. Dit Wifi-systeem kan op verschillende manieren worden gevoed:
  • Het interne NMEA-systeem waarmee alle navigatie-informatie wordt doorgegeven.
  • Het Pactor-modem.
  • Een externe Wifi client-bridge (Ubiquiti Bullet M2-HP). Dit is een krachtige wifi zendontvanger aangesloten op een zelfgebouwde richtantenne op de apparatendrager. Hiermee maken we verbinding met het wifi-systeem van de haven of wat we dan ook maar als geschikte "provider" kunnen vinden, soms op kilometers afstand. En dat lussen we dan weer door op ons eigen interne wifi-systeem "SY-Omweg".
  • In de toekomst kan het systeem worden gevoed via het satellietnetwerk maar op dit moment hebben we daar nog geen voorzieningen voor.

Veiligheid

Reddingsvesten
Eigenlijk is er maar één excuus om geen reddingsvest te dragen, en dat is dat zo'n ding oncomfortabel is. We hebben dan ook ons best gedaan om reddingsvesten te vinden die super comfortabel zijn. De Spinlock reddingsvesten vonden we ideaal: ze zijn dun, bevatten weinig harde delen en laten de nek vrij. Maar wat is het nut van een reddingsvest als je na een val overboord onvindbaar bent? We hebben de vesten dan ook uitgebreid met een AIS-zender die automatisch de GPS-positie uitzendt in een AIS-noodbericht en een DSC-alarm uitzendt op de VHF-radio.
Reddingsvlot
In het onwaarschijnlijke geval dat Omweg zinkt gebruiken we een zelfopblazend reddingsvlot dat geschikt is voor oceaangebruik.
Noodbaken
We hebben een EPIRB aangeschaft, dit is een noodbaken dat blijft drijven en na activatie dagenlang noodsignalen blijft uitzenden naar satellieten en daarbij zijn positie middels een ingebouwde GPS-ontvanger doorgeeft.
Optische alarmeringen
Naast het gebruikelijke arsenaal aan vuurpijlen, rookbommen en ander vuurwerk hebben we ook twee lasertrackers aangeschaft. Deze doen het wat langer dan een vuurpijl, terwijl je dan toch op kilometers afstand zichtbaar bent.

Volledige specificaties

Romp

Uitvoering

Maten en gewichten

  • Romplengte: Origineel 11.67 meter. Exclusief zwemplatform.
  • Breedte: 3.48 meter
  • Diepgang: 1.35 meter
  • Masthoogte: 14 meter
  • Waterverplaatsing: 9.5 ton
  • Dieseltank: 400 liter
  • Watertank: 400 liter

Besturing

  • Helmstok-besturing
  • Wind pilot “Pacific”, gereviseerd in 2016.
  • Electric tiller pilot, gemodificeerd in 2016 met externe super duty linear actuator.
  • Electric Simrad TP-32 tiller pilot, nieuw 2015.

Anker

  • Rocna anker 25Kg. Nieuw 2015.
  • 50 meter 8mm DUPLEX 1.4462 DIN 766 ankerketting. Nieuw 2015. Roest onder geen enkele omstandigheid!
  • 2 extra ankers.
  • Anker was systeem.
  • Lofrans elektrische ankerlier. Gereviseerd in 2015.

Verlichting

  • LED navigatieverlichting
  • LED driekleurenlicht
  • Stoomlicht
  • LED deklicht
  • LED kuiplicht
  • LED zeillicht
  • LED zwemplatformverlichting

Interieur

  • Deksalon concept. Zittend uitzicht naar buiten. Grote opslag onder het salondek.
  • Hoge kwaliteit houtwerk, veel details.
  • Arctische isolatie.
  • Dubbel glas, anti inkijk spiegel-glas. Halfdoorlatende covers op de voorramen.
  • Petroleum cabine verwarming. Nooit nodig gehad, nooit geprobeerd. "As is".
  • Zeven luiken, alle met zonnescherm en muskietennet.
  • Lavac vacuum toilet.
  • LED verlichting en TL-verlichting, alles warm wit.
  • Force 10 fornuis met afstandsbediende elektrische gasklep op de tank.
  • Afzuigkap.
  • Magnetron.
  • Elektrische waterkoker, 1 liter.
  • Kranen met voetpompen. Eenvoudig te onderhouden, laag risico op lekkage, geen stroomverbruik. Zout en zoet water in de kombuis. Zoet water in de badkamer.
  • 50 Liter Isotherm koelkast met waterkoeling. Extreem efficient.
  • Jensen sound system met bluetooth en USB.
  • 3 hella 12V ventilatoren.
  • 4 dubbele USB stopcontacten.
  • 7 12 Volt stopcontacten.
  • 3 220 Volt stopcontacten.

Zeilen

  • Nieuwe verstaging 2015/2016.
  • Parasailor, 105 M2, 2015.
  • Trecker zelfwendende volledig doorgelatte boomfok. 1 reefpositie. Nieuw 2015
  • Profurl rolreefsysteem, 2016
  • 40 M2 rolfok. 2016
  • Grootzeil, 2 reefposities. 2015
  • Swedish sail.

Motor en aandrijving

  • Motor: Vetus M4.55 (turbodiesel 52pk), vervangen 2015, 700 uur.
  • Overbrenging: Hydraulische keerkoppeling, Python-drive, schroefasrem, vervangen 2015, 700 uur.
  • Schroef: 3-blads Autoprop met variabele spoed, nieuw 2015

Energie

  • 440 Ah AGM accu's, nieuw 2015.
  • 60 Ah motoraccu, nieuw 2015.
  • 110 Amp dynamo.
  • Air-x 350 wind generator. Silent blades, vervangen in 2015.
  • 2 255Ah zonnepanelen op schuifraam. 255 Ah ingeschoven, 510 Ah uitgeschoven. Nieuw 2015.
  • Victron energy smart MPPT controller. 2015
  • Victron energy BMV-702 battery monitor. 2015
  • 30 Amp netlader, 220 Volt. 2015
  • Automatic charging relay met schakelaar op paneel.
  • 35 circuit breakers in elektrisch paneel.
  • 4 dubbele USB stopcontacten.
  • 1200 Watt 220 Volt inverter.
  • 7 12 Volt stopcontacten.
  • 3 220 Volt stopcontacten.

Navigatie en communicatie

  • Systeem gebaseerd op NMEA over WIFI. WIFI systeem draagt GPS, AIS, Windmeter, DSC, Pactor 4 modem data.
  • Wifi Access Point met netwerk schijf. Voor de verbinding met NMEA, Pactor en Internet.
  • Long range external Wifi receiver om het interne Wifi systeem met internet te verbinden.
  • Outdoor tablet/laptop with touch screen, runs Navigatrix. Main navigation software is OpenCPN. Je kan meerdere OpenCPN sessies tegelijk draaien op Laptops en Android smart phones/tablets. Bevat ook de SSB email server.
  • Radar.
  • Tridata depth sounder/log/seawater temp.
  • Standard Horizon AIS VHF GX2000 met externe RAM-3 control microphone in de kuip. 2014.
  • Weatherdock AIS transmitter/receiver. 2014.
  • Icom 706 SSB
  • Icom AT130 antenna tuner. 2015
  • HF-150 Shortwave receiver.
  • Standard Horizon HX870 handheld VHF met DSC en GPS. 2015
  • Ocean signal EPIRB, 2015. Battery ok tot Sep 2020.

Veiligheid

  • 3 automatische elektrische bilge pompen met alarm
  • 2 handbediende bilge pompen
  • Seasafe 6 persoons life raft, nieuw 2014, nooit gebruikt.
  • Ocean signal EPIRB, 2015. Battery ok tot Sep 2020.
  • Jordan series drogue, met bevestigingspunten aan de romp. 2015, nooit gebruikt.
  • Assortiment vuurwerk, lekstoppers, etc.

Diversen

  • Dinghy (bijboot), Walker Bay, Hypalon, harde bodem, nieuw 2016.
  • Reserveonderdelen, gereedschappen, teveel om apart te vermelden.
  • Volledige keukenuitrusting, teveel om individueel te vermelden.

Ter overname

  • Watermaker Katadyn Powersurvivor 40E, gereviseerd 2016.
  • Nissan/Tohatsu 9.8 HP 2-takt buitenboordmotor, nieuw 2016.
  • 2 12L aluminium duikflessen.
  • Iridium sat phone.
  • Pactor 4 modem met optionele ethernet module. 2014

Reacties

Naam:
Tekens over:

Hi Frans en Ilona, sinds kort lees ik jullie blogs. Geweldig en wat leuk dat jullie je ervaringen delen. Ik ben erg geïnteresseerd in jullie ervaring met het type koelkast dat jullie gebruiken. Deze is watergekoeld lees ik. Hebben jullie hiervoor een aparte huiddoorvoer moeten maken ? Wat is het verbruik ? En welke merk en type is het ? Zou het erg waarderen als je deze info zou willen delen. Ben nu nl zelf ook aan het oriënteren en mijn boot klaar aan het maken voor vertrek.
0
0

Een tijd niet kunnen reageren omdat we bezig waren met de oversteek van de Pacific. De pagina heb ik inmiddels aangepast, de gevraagde informatie staat er nu bij.
0
0

Super Frans, dank voor aanvullende info.
0
0

Hoi Frans, indrukwekkende technische uitrusting. Zoals ik je ken laat je niet gauw iets aan het toeval over en dat lijkt me weer uitstekend gelukt. Hopelijk lukt het jullie om eventuele zeepiraterij heen te manoeuvreren en anders heb je daar vast ook wel een oplossing voor aan boord:-) Behouden vaart en veel avontuurplezier gewenst.
0
0

contact